We hebben het veel liever over alle mooie dingen in onze gemeente, maar kunnen niet wegkijken voor criminele activiteiten. Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen op te lichten. Eerder hebben we tijdens de ‘Senioren en Veiligheidsmaand’ allerlei tips gegeven om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van een oplichter en wat je moet doen als het wel gebeurt. Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen vinden wij ieder slachtoffer er een te veel. Klik hieronder op het uitklapmenu voor meer informatie.
Ben je toch slachtoffer geworden?
Meer hulp
Slachtofferhulp Nederland biedt gratis emotionele ondersteuning of praktische hulp. Kijk voor meer informatie op de website van Slachtofferhulp Nederland.
Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen bij je aan, spreken je op straat aan of bellen je op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Eenmaal binnen worden op die manier elk jaar vele mensen van hun bezittingen beroofd. Ook proberen oplichters mensen aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en je vervolgens van je pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening. Bekijk hieronder de video over babbeltrucs.
> Video Maak het ze niet te makkelijk - Babbeltrucs
Waar moet je op letten?
Meer informatie en tips
Klik op de onderstaande links voor meer tips over veilig zaken doen.
Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen, bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen je te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of je gegevens, pincodes of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot je computer. Banken vragen dit nooit.
Waar moet je op letten?
Meer informatie en tips
Klik op de onderstaande links voor meer tips over veilig zaken doen.
Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Bijvoorbeeld als je (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.
Vaak staat in het eerste bericht dat de ‘bekende’ een nieuw mobiel nummer heeft. Ook vragen criminelen soms zelfs om geld via het WhatsApp-account van degene die je kent. Doordat in het bericht staat dat er grote nood is en het geld direct nodig is, zijn veel mensen geneigd om het geld aan ‘deze bekende’ toch maar snel over te maken. Vertrouw zo’n bericht daarom niet zomaar.
Bel altijd eerst de persoon zelf op het oude nummer en zorg dat u een normaal gesprek met hem of haar kan voeren. Neem er geen genoegen mee als de persoon zegt je niet te kunnen horen. Bekijk hieronder de video over hulpvraagfraude.
> Video Maak het ze niet te makkelijk - hulpvraagfraude
Waar moet je op letten?
Voorkomen dat oplichters je benaderen
Meer informatie en tips
Klik op de onderstaande links voor meer tips over veilig internetten.
> Open website Veiliginternetten.nl
Let goed op als je pint. Criminelen proberen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode iemand intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter iemand te gaan staan bij een geldautomaat. Als ze je vervolgens ook je pinpas afhandig maken, bijvoorbeeld met behulp van een babbeltruc of door zakkenrollerij, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening. Bekijk hieronder de video over meekijken bij pinnen.
> Video Maak het ze niet te makkelijk - meekijken bij pinnen
Waar moet je op letten?
Daarnaast is het goed de daglimiet voor het pinnen met je pas te beperken. Betaalvereniging Nederland adviseert daarnaast om zoveel mogelijk contactloos te betalen. Dan hoeft u meestal geen pincode in te toetsen en kan deze ook niet worden afgekeken. Veilig contactloos betalen zónder pincode is mogelijk bij bedragen tot en met 50 euro.
Meer informatie en tips
Klik op de onderstaande links voor meer tips over veilig betalen.
In een bericht, bijvoorbeeld een e-mail of sms, wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin je gevraagd wordt om je gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot je computer of je persoonlijke gegevens. Deze manier om gegevens te achterhalen heet phishing (letterlijk: ‘hengelen’). Met die gegevens kunnen internetcriminelen je vervolgens veel geld afhandig maken.
Ook vraagt men soms direct om geld over te maken. Via valse e-mails proberen internetcriminelen aan je geld te komen. Daarom eerst checken, dan klikken. Bekijk hieronder de video over phishing.
> Video Maak het ze niet te makkelijk - phishing
Waar moet je op letten?
Meer informatie en tips
Klik op de onderstaande links voor meer tips over veilig internetten.
Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’. Veel mensen schamen zich nadat zij slachtoffer zijn geworden van oplichting, dat hoeft absoluut niet. Deze criminelen gaan heel geraffineerd te werk. Ze maken misbruik van het vertrouwen dat je hebt in een familielid of bekende. Bekijk hieronder de video over spoofing.
> Video Maak het ze niet te makkelijk - spoofing
Waar moet je opletter?
De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van je bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op jouw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met je betaalrekening of bankaccount en vraagt je om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.
Wat kun je zelf doen?
Meer informatie en tips
Klik op de onderstaande links voor meer tips over veilig internetten.