Evenement organiseren

Wil jij een evenement organiseren? Dan zijn er 3 mogelijkheden:

  1. Je hoeft het evenement niet te melden bij de gemeente;
  2. Je hoeft alleen een melding in te dienen bij de gemeente;
  3. Je hebt een evenementenvergunning nodig van de gemeente.

De vergunning kun je digitaal aanvragen, in de aanvraag kun je ook toestemming vragen voor het verstrekken van alcoholische drank, het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen en het plaatsen van aankondigingen.

 

 

Evenementenvergunning aanvragen (DigiD)

Evenementenvergunning aanvragen (EHerkenning)

Melding doen van kleinschalig evenement (DigiD)

Melding doen van kleinschalig evenement (EHerkenning)

Melding meerjarige evenementenvergunning (DigiD)

Melding meerjarige evenementenvergunning (EHerkenning)

Snel weten of je wel of geen vergunning nodig hebt? Beantwoord dan de onderstaande vragen:

  • Zijn er meer dan 150 personen tegelijkertijd aanwezig bij het evenement?
  • Plaatst/gebruik je een tent voor meer dan 50 personen?
  • Wil je de straat afsluiten voor het doorgaande verkeer?
  • Verstrek je tegen betaling alcoholische drank?
  • Maak je gebruik van een professionele geluidsinstallatie (met DJ)?

Heb je alle vragen met NEE beantwoord, dan hoef je het evenement niet te melden bij de gemeente of hiervoor vergunning aan te vragen. Let op! In de volgende twee situaties moet je het evenement wel melden:

  • Je beantwoordt alle vragen met NEE, maar houdt het evenement op het Raadhuisplein, de roeivijver (Drunen), de wielerbaan (Nieuwkuijk), het Plein (Vlijmen) of de Vismarkt (Heusden).
  • Je sluit wel een straat af, maar beantwoordt de overige vragen allemaal met NEE.

In alle overige gevallen heb je voor het evenement wel een vergunning nodig. Twijfel je? Neem dan contact op met de gemeente! Wij denken graag met je mee en bekijken samen wat jij voor jouw evenement nodig hebt.

Ook als je het evenement niet hoeft te melden, gelden er algemene regels. Daarnaast zijn er aanvullende regels. Klik hieronder op de tekst om de regels in te zien:

Vanaf 25 september 2021 gelden er nieuwe regels voor evenementen, zo is de 1,5 meter afstand houden niet meer verplicht. Wel geldt als voorwaarde voor evenementen, m.u.v. doorstroomevenement, dat alle bezoekers vanaf 13 jaar verplicht zijn om een coronatoegangsbewijs te laten zien. De maatregelen gelden in ieder geval tot 1 november 2021.

 

Evenement organiseren
Op de website van de Rijksoverheid vind je alle huidige regels voor de evenementen. Wil je een evenement organiseren? Neem dan eerst contact op met afdeling APV & Bijzondere wetten. Wij denken dan met je mee over de mogelijkheden.

 

Het in behandeling nemen van een aanvraag kost:

  • Een vergunning voor het houden van een regulier evenement (categorie A) 159 euro

  • Een vergunning voor het houden van een aandacht evenement (categorie B) 264 euro

  • Een vergunning voor het houden van een risico evenement (categorie C) 528 euro

De gemeente kan vrijstelling van de leges verlenen als het gaat om activiteiten met een politiek, godsdienstig, sociaal, charitatief, cultureel of sportief doel. Er mag in ieder geval geen sprake zijn van een directe of indirecte commerciƫle (neven)activiteit.

Beoordeling
Een evenementenvergunning kan worden geweigerd in het belang van:

  1. De openbare orde

  2. Het voorkomen of beperken van overlast

  3. De verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen

  4. De zedelijkheid of gezondheid

  5. De bescherming van het milieu

Aanvraagtermijn
Melding: 3 weken voor aanvang
Evenementenvergunning: 8 weken voor aanvang (categorie A)

Voor grote evenementen waarbij de inzet van hulpdiensten noodzakelijk is, geldt een termijn van 14 (categorie B) of 20 (categorie C) weken. Dit is o.a. nodig omdat zij voor het evenement tijdig extra personeel moeten inplannen. Voor grote evenementen is altijd een vooroverleg noodzakelijk. Neem hiervoor contact op met de gemeente. In het vooroverleg wordt o.a. besproken in welke categorie het evenement valt en welke aanvullende stukken (bijvoorbeeld een veiligheidsplan) je bij de aanvraag moet aanleveren.

 

Verkeersregelaars
Bij de inzet van verkeersregelaars moet je het evenement aanmelden op https://www.verkeersregelaarsexamen.nl/. Elke verkeersregelaar moet namelijk een instructie hebben gevolgd en zijn aangesteld door de burgemeester.

Na registratie keurt de gemeente het evenement goed en ontvang je de code voor het volgen van de instructie automatisch in jouw account. De code is te raadplegen onder "verkeersregelaars uitnodigen". De code kun je doorsturen naar de deelnemers en is geldig tot een dag voor het evenement.

Zet je verkeersregelaars in die nog een geldige aanstelling hebben? Ook deze personen moeten zich registeren. De SVNL zal de geldigheid controleren en hen direct op de verkeersregelaarslijst plaatsen. Deze lijst moet je kunnen tonen tijdens het evenement, indien de politie hier om vraagt. De aanstelling van elke verkeersregelaar volgt automatisch na het voltooien van de instructie. Elke verkeersregelaar is aangesteld tot een jaar na slagingsdatum

Voor het aanvragen en volgen van de instructie zijn handleidingen beschikbaar.

Dranghekken en overige materialen

Wij adviseren je gemeentelijke materialen (dranghekken, kliko's, etc.) op tijd te reserveren bij de gemeentewerf. Je kunt hiervoor contact opnemen met de gemeente. De materialen zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt. Als het materiaal niet beschikbaar is moet je hiervoor zelf zorgen.

De materialen kun je ophalen op de gemeentewerf aan de Duinweg 37 in Drunen. De gemeentewerf is geopend van maandag tot en met donderdag van 08.00 en 12.00 uur en 13.00 tot 16.00 uur. Op vrijdag zijn ze open van 08.00 tot 12.00 uur. Als de gemeente de materialen bezorgt en/of ophaalt, worden hiervoor kosten (manuren + wagen) in rekening gebracht.