Briefadres

Iedereen die in Nederland woont, moet als inwoner worden ingeschreven op het adres waar hij/zij (meestal) overnacht. Ook als dit bijvoorbeeld tijdelijk op een vakantiepark is.

Heb je geen woonadres?
Dan kun je, onder bepaalde voorwaarden, een briefadres aanvragen. Met een briefadres ben je toch opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP) en blijf je bereikbaar voor officiƫle instanties. Een briefadres is het adres van een familielid, vriend of kennis met wie je afspreekt dat hij/zij jouw post ontvangt. Hiervoor geeft deze persoon schriftelijk toestemming en hij of zij moet ervoor zorgen dat je jouw post krijgt.

Verblijf je (tijdelijk) in een instelling (bijvoorbeeld verpleeghuis of penitentiaire instelling) en wil je de post liever niet op dat adres ontvangen? Ook dan kan je een briefadres aanvragen.

Verblijf je in een zorginstelling, inrichting of tehuis en je hebt geen eigen adres:

Je kunt een briefadres niet online aanvragen maar deze moet je persoonlijk indienen aan de balie van het gemeentehuis in Vlijmen. Hiervoor maak je een afspraak.

Download hier het Aanvraagformulier Briefadres (vul deze voor de afspraak al zover mogelijk in) en > Klik hier om een afspraak maken.

Is persoonlijk verschijnen niet mogelijk vanwege verblijf in een (zorg)instelling, neem dan telefonisch contact met ons op.
 

Wil je een briefadres aanvragen om een andere reden:

Wil je een briefadres aanvragen om een andere reden, neem dan telefonisch contact met ons op (073-5131789) en vraag dan naar het cluster Burgerzaken (backoffice) voor het maken van een afspraak voor een intakegesprek.

Het aanvraagformulier briefadres krijg je dan toegestuurd. Dit formulier kun je dan thuis invullen en meenemen naar de afspraak.

Je aanvraag wordt in behandeling genomen zodra het intakegesprek heeft plaats gevonden en de aanvraag compleet is. Binnen 6 weken zal er een beslissing op jouw verzoek worden genomen.

 

 

 

  • Geldig identiteitsbewijs;
  • Het volledig ingevulde en ondertekende aangifteformulier briefadres inclusief toestemming van de hoofdbewoner/briefadresgever van het adres; dit formulier wordt toegezonden nadat de afspraak gemaakt is.
  • (Kopie) geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoners/briefadresgever;
  • Bewijsstukken die aantonen dat je geen woonadres hebt.

Kies je voor een briefadres? Dan staat niet meer in de Basisregistratie personen (BRP) waar je werkelijk woont. Dit kan gevolgen hebben voor je toeslagen. Wij adviseren je om bij de Belastingdienst te checken wat de gevolgen kunnen zijn voor  toeslagen. Ontvang je een uitkering of toeslag? Wij adviseren je om bij de instantie die de uitkering of toeslag uitkeert na te vragen wat de gevolgen voor je kunnen zijn.

Laatst bijgewerkt op: 13-03-2023