Briefadres

Iedereen die in Nederland woont, moet als inwoner worden ingeschreven op het adres waar hij/zij (meestal) overnacht. Ook als dit bijvoorbeeld tijdelijk op een vakantiepark is.

Heb je geen woonadres?
Dan kun je, onder bepaalde voorwaarden, een briefadres aanvragen. Met een briefadres ben je toch opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP) en blijf je bereikbaar voor officiële instanties. Een briefadres is het adres van een familielid, vriend of kennis met wie je afspreekt dat hij/zij jouw post ontvangt. Hiervoor geeft deze persoon schriftelijk toestemming en hij of zij moet ervoor zorgen dat je jouw post krijgt.

De schriftelijke aanvraag dien je persoonlijk in aan de balie van het gemeentehuis. Voor de beoordeling en het indienen van aanvullende stukken wordt een aparte afspraak gemaakt.

Verblijf je (tijdelijk) in een instelling (bijvoorbeeld verpleeghuis of penitentiaire instelling) en wil je de post liever niet op dat adres ontvangen? Ook dan kan je een briefadres aanvragen.

Je kunt een briefadres niet online aanvragen. Hiervoor kom je persoonlijk naar de balie van het gemeentehuis in Vlijmen. Klik hier om een afspraak maken.

Is persoonlijk verschijnen niet mogelijk vanwege verblijf in een (zorg)instelling, neem dan contact met ons op.

  • Geldig identiteitsbewijs;
  • Het volledig ingevulde en ondertekende aangifteformulier briefadres inclusief toestemming van de hoofdbewoner/briefadresgever van het adres; dit formulier is op te halen bij de balie van het gemeentehuis of telefonisch op te vragen
  • (Kopie) geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoners/briefadresgever;
  • Bewijsstukken die aantonen dat je geen woonadres hebt.

Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Twijfel je als briefadresgever over de gevolgen voor bijvoorbeeld je uitkering of huurtoeslag? Dan kun je het beste advies vragen bij de organisatie die daar over gaat voordat je toestemming geeft.