Denk je dat er iemand op jouw adres staat ingeschreven die er niet woont? Dien dan een aanvraag in voor een adresonderzoek. Het cluster Burgerzaken van de gemeente onderzoekt dan of dit daadwerkelijk zo is. Na gedegen onderzoek kan de gemeente besluiten om een persoon uit te schrijven uit de Basis Registratie Personen (BRP).
Uitschrijving uit de Basis Registratie Personen (BRP) kan tot gevolg hebben dat je geen documenten zoals een reisdocumenten of rijbewijs meer kan aanvragen. Ook huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag of andere vorm van een uitkering of financiƫle ondersteuning, kunnen worden stopgezet. Daarnaast kan het gevolgen hebben voor de opbouw van AOW.
Daarom is het belangrijk om altijd op het juiste adres ingeschreven te staan waar je verblijft.
Aanvragen adresonderzoek (DigiD)
Aanvragen adresonderzoek (EHerkenning)
Aanvragen adresonderzoek (Anoniem)
Een aanvraag kun je digitaal indienen via de knoppen hierboven. Je kunt de aanvraag starten door:
Je kunt ook aan de gemeentebalie een aanvraag indienen. Hiervoor heb je een legitimatiebewijs nodig.
Het adresonderzoek duurt ongeveer 3 maanden. Na afronding krijg je een bericht over het besluit.
Iedereen die in Nederland woont, moet als inwoner worden ingeschreven op het adres waar hij/zij (meestal) overnacht. Ook als dit bijvoorbeeld tijdelijk op een vakantiepark is. Heb je geen woonadres? Dan kun je een briefadres aanvragen. Gebruik hiervoor de knop bovenaan deze pagina.
Ben je het niet eens met het besluit, dan kun je daartegen binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen
Je kunt op twee manieren bezwaar maken:
In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan: