Heusdenseweg 1 en 4, Herpt

Het college van Heusden maakt bekend, dat het heeft ingestemd met:
- het ontwerpbestemmingsplan ‘Heusdenseweg 1 en 4 Herpt’ (NL.IMRO.0797.BPHeusdenseweg1a4-ON01)
- het bijbehorende ontwerpbesluit hogere grenswaarden geluid.

Ontwerpbestemmingsplan

Het plangebied betreft locaties aan weerszijde van de Heusdenseweg in Herpt, ter hoogte van nummers 1 en 4, gelegen aan de rand van de bebouwde kom.

Aan de Heusdenseweg 1 was voorheen een loonbedrijf gevestigd. In de toekomstige situatie wordt de bestaande bedrijfsbebouwing gesloopt. De bestaande bedrijfswoning en bijbehorend buitenhuis blijven staan en krijgen elk een afzonderlijk woonbestemming. Daarnaast worden er zeven nieuwe woningen ontwikkeld. Het zuidoostelijke deel van deze locatie wordt gebruikt voor de ontwikkeling van een landschappelijke kwaliteitsverbetering, waarvan een deel beschikbaar wordt gesteld als semi-openbare ruimte.

Aan de Heusdenseweg 4 was voorheen een paardenhouderij gevestigd. In de toekomstige situatie wordt de bestaande bebouwing gesloopt. Hier worden in totaal 24 woningen ontwikkeld.

Er geldt geen m.e.r.-plicht op basis van de uitgevoerde vormvrije m.e.r.-beoordeling. Het bestemmingsplan wordt waarschijnlijk vastgesteld in het tweede kwartaal van 2024.

Ontwerpbesluit hogere grenswaarden geluid

Uit akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in art. 82 van de Wet geluidhinder, wordt overschreden op enkele van de te bouwen woningen. De Wet geluidhinder biedt de mogelijkheid om hogere grenswaarden vast te stellen. Het college wil van deze mogelijkheid gebruik maken.

Verzoek herbegrenzing stedelijk gebied in Interim Omgevingsverordening van provincie Noord-Brabant

Het college heeft het voornemen om een verzoek tot herbegrenzing van de Interim Omgevingsverordening in te dienen bij Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant. Een gedeelte van de locatie Heusdenseweg 1 ligt namelijk in de zone Landelijk Gebied in plaats van in de zone Stedelijk Gebied Landelijke Kern.

Inzage

U kunt de stukken tijdens openingstijden op afspraak inzien in het gemeentehuis in Vlijmen. Een digitale versie van het ontwerpbestemmingsplan is raadpleegbaar via de landelijke website ruimtelijkeplannen. Een digitale versie van het ontwerpbesluit hogere grenswaarden geluid en van het voornemen tot indienen van een verzoek tot herbegrenzing vindt u hier:

Zienswijze

Het indienen van zienswijzen is niet meer mogelijk.

Overige informatie

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Marino Kuper via telefoonnummer (073) 513 17 89.

Laatst bijgewerkt op: 08-02-2024