Trouwen in Heusden

Willen jullie trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in de gemeente Heusden? De gemeente Heusden maakt jullie droomhuwelijk graag mogelijk. In de gemeente Heusden zijn er verschillende mogelijkheden om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Er zijn verschillende trouwlocaties en trouwambtenaren beschikbaar.  

Mogelijkheden om huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan

Sinds 1 januari 2018 is er een nieuw huwelijksrecht. Je trouwt niet meer in algehele gemeenschap van goederen. Dit geldt ook als je een geregistreerd partnerschap aangaat. Lees meer op de website van notarissen

Huwelijk / Partnerschapsregistratie melden

Voordat jullie kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan kunnen gaan moeten jullie eerst een melding maken (ondertrouw). Dat doe je minimaal 3 maanden van tevoren in de gemeente waar je wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan. De ambtenaar van de burgerlijke stand controleert of je voldoet aan de voorwaarden en neemt contact met je op na de online reservering. De datum is pas definitief na schriftelijke bevestiging van de gemeente. Je kunt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan vanaf 14 dagen na ontvangst van jullie complete melding tot maximaal 1 jaar na jullie melding.

Er is een tal van zaken dat meeweegt in de controle door de gemeente. Bijvoorbeeld:  ben je in het buitenland geboren of heb je geen Nederlandse nationaliteit;  heb je in het buitenland gewoond of ben je daar gescheiden.  Misschien moeten er zelfs buitenlandse documenten ingeleverd worden. Bel in deze gevallen daarom 6 tot 12 maanden voordat je de melding doet. Dan kunnen wij je adviseren wat je moet regelen. 

Wil je reserveren voor een andere locatie dan de trouwzaal in Drunen, Vlijmen of Heusden, neem dan eerst contact op met de locatie van jouw wensen. Zij controleren of de datum en het tijdstip nog beschikbaar zijn. Doe dit vóórdat je de melding doet.

De landelijke corona-maatregelen hebben gevolgen voor de ceremonie van het huwelijk en geregistreerd partnerschap. De maatregelen die gelden op de dag van jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap worden door de gemeente Heusden gevolgd.

Wil je een melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap doen en weten wat de verwachting is welke maatregelen bij jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap gelden, neem dan eerst contact op met de gemeente.

Elkaar het ja-woord geven is hét belangrijkste onderdeel van de dag. Zoek daarom de trouwlocatie van jullie dromen. In de gemeente Heusden hebben jullie de keuze uit verschillende trouwlocaties:

Trouwen op een andere locatie in de gemeente Heusden is ook mogelijk. Er is een aantal permanente huwelijkslocaties aangewezen:

Heb jij een een horecagelegenheid, museum of monument die je aan wilt melden als permanente trouwlocatie zodat er meerdere huwelijksvoltrekkingen plaats kunnen vinden? Je kunt een schriftelijk verzoek hiervoor indienen. De kosten voor het in behandeling nemen van het verzoek bedragen € 498.

Eenmalige trouwlocatie 
De gemeente kan op schriftelijke aanvraag eenmalige trouwlocaties aanwijzen. Bijvoorbeeld jouw achtertuin of restaurant op de hoek. Geef in het verzoek duidelijk de locatie en/of het adres en het te verwachten aantal gasten aan. De kosten voor het in behandeling nemen van het verzoek bedragen € 355

Trouwen doe je natuurlijk met de partner van jouw dromen! Maar op de trouwdag hebben jullie met nog meer mensen te maken. Mensen die vaak een persoonlijk stempel op deze mooie dag drukken. Denk bijvoorbeeld aan de trouwambtenaar. De gemeente Heusden kent er 7. Stuk voor stuk proberen zij naast het officiële gedeelte persoonlijk invulling te geven aan het ambtelijk deel van de bruiloft. Hoe ze dat doen verschilt per persoon.

Graag stellen ze zich aan jullie voor:

Een eigen trouwambtenaar? 
Dat kan ook! Hiervoor moet je een verzoek indienen. Er gelden wel twee voorwaarden aan de 'eigen' trouwambtenaar:

  • De trouwambtenaar is nu in een andere gemeente in Nederland aangewezen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;
  • De trouwambtenaar is beëdigd door de rechtbank als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

Zijn de stukken in orde, dan wordt de 'eigen' ambtenaar door het college benoemd als babs en kan hij of zij jullie huwelijk voltrekken op het door jullie gekozen moment. De kosten voor de aanvraag bedragen € 213.

Wat zijn de leges in 2020?
Afhankelijk van jullie keuze voor tijdstip, locatie en trouwambtenaar variëren de kosten tussen € 190,00 en € 898,00.

Externe trouwlocatie

Als je kiest voor een externe trouwlocatie kan het zijn dat deze locatie ook kosten in rekening brengt. Je betaalt dan aan de gemeente en aan de verhuurder van de externe locatie. Informatie over deze extra kosten kun je inwinnen bij de verhuurder. 

Zit de trouwlocatie van jullie dromen er niet bij?

  • Eenmalige externe trouwlocatie aanvragen € 355,00.
  • Permanente externe trouwlocatie aanvragen € 498,00.

Externe trouwambtenaar
Eenmalig externe trouwambtenaar aanvragen € 213,00.

Een administratief huwelijk of geregistreerd partnerschap
Administratief huwelijk of geregistreerd partnerschap € 190,00.

Trouwboekje/partnerschapsboekje
Afgifte van een trouwboekje/partnerschapsboekje bij een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap € 38,00.
Afgifte van duplicaat trouw- of partnerschapsboekje € 38,00. (Bij de leges van de niet-kosteloze huwelijken/geregistreerde partnerschappen is een trouwboekje inbegrepen).

Annulering
Willen jullie het huwelijk annuleren dan kun je in aanmerking komen voor een gedeeltelijke teruggave van de kosten. Dit is afhankelijk van het moment van annulering. Het verzoek om teruggave moet schriftelijk worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.