Eerder verschenen nieuwsberichten over GVVP, februari en maart 2021

Mobiliteitsplan 
De tweede stap op weg naar een nieuw Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) die we zetten, is het Mobiliteitsplan. Hierin schetsen we het toekomstbeeld van hoe onze gemeente er in 2030 uit ziet op het gebied van mobiliteit. Betrokken inwoners en belangengroepen dachten vorig jaar hierover mee via online enquêtes en online persoonlijke gesprekken. Het college heeft op 2 februari 2021 ingestemd met het concept Mobiliteitsplan. Belangrijk concreet onderdeel hiervan is de voorgenomen nieuwe verkeerssituatie in en rond het centrum van Vlijmen.

Concept Mobiliteitsplan GVVP 
> Variantenstudie verkeer centrum Vlijmen

Wat staat er in het concept Mobiliteitsplan?
In het concept Mobiliteitsplan maken we de ambities en speerpunten concreter die in de (op 12 mei 2020 vastgestelde) Mobiliteitsvisie zijn verwoord. Deze visie was de eerste fase van een nieuw GVVP. In het Mobiliteitsplan staat de vraag centraal: “Hoe draagt mobiliteit bij aan het realiseren van de ambities van de gemeente Heusden?” De speerpunten zijn vertaald naar concrete beleidsuitgangspunten en maatregelen voor de komende tien jaar. Te denken valt aan het verminderen van de maximumsnelheid van 50 km naar 30 km op diverse wegen zoals op de Mommersteeg en De Akker in Vlijmen en de Kastanjelaan-west in Drunen. Ook het inrichten van veilige schoolomgevingen is een maatregel om de ambitie Prettige leefomgeving waar te maken. Binnen de Ambitie Ruimte voor ondernemerschap staat onder andere het beter bereikbaar maken van bedrijventerreinen met de fiets en openbaar vervoer als maatregel opgenomen. De ambitie Gezonde, vitale en zelfstandige inwoners proberen we waar te maken door het aanbrengen van vitaliteitsroutes in Vlijmen en Drunen. Groene toekomst is ook een ambitie waarbinnen een verkenning naar duurzame deelmobiliteit op het Hoog is genoemd. Ten slotte de ambitie Robuuste infrastructuur. Hier staan maatregelen als het duurzaam veilig inrichten van de Vijfhoevenlaan en het kruispunt Abt van Engelenlaan – Mortelweg.

De ambities van de Mobiliteitsvisie zijn in het kort weergegeven in deze animatiefilm en afbeelding.

Verkeer Centrum Vlijmen
Een concreet onderdeel van het Mobiliteitsplan/GVVP is de voorgenomen nieuwe verkeerssituatie in en rond het centrum van Vlijmen. Als op- en afrit 44 van de A59 verdwijnt, zal doorgaand verkeer niet meer door het centrum gaan. Hiervoor moet Raad van State eerst nog groen licht geven voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Om na het verdwijnen van deze op- en afrit het centrum van Vlijmen echt autoluw te maken willen we ook het doorgaande noord-zuid verkeer zoveel mogelijk weren. Om dit te bereiken is het voornemen om de verkeerscirculatie als volgt aan te passen:

  • Nieuwe locatie op- en afrit 43 (onderdeel GOL)
  • Nieuwe parallelweg en rotonde zuidzijde A59 (onderdeel GOL)
  • Snelfietsroute Waalwijk – ’s-Hertogenbosch (onderdeel GOL)
  • Eénrichtingsverkeer in St. Catharinastraat, De Akker (Oost) en de Karrestraat
  • Eénrichtingsverkeer in de Vlaemsche Hoeve tussen Wolput en Burgemeester Hoefnagelstraat
  • Verplichte rijrichting linksaf vanuit Vlaemsche Hoeve naar de Wolput
  • Inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer Oliemaat

Vooruitlopend op het Mobiliteitsplan dachten inwoners vorig jaar mee over het verkeer in centrum Vlijmen. Op deze webpagina 'Verkeer centrum Vlijmen' staat meer informatie over hoe dit proces is verlopen.