Veel gestelde vragen en antwoorden over Mobiliteitsplan/GVVP

De veel gestelde vragen tijdens en voorafgaande aan de informatiesessie Mobiliteitsplan op 25 februari leest u samen met de antwoorden hieronder. 

 

Wat zijn de bestuursrechterlijke procedures na besluitvorming door de raad?
Voor het Mobiliteitsplan zelf is geen beroep mogelijk bij de rechter. Als er voor individuele maatregelen die in het Mobiliteitsplan staan een verkeersbesluit nodig is staan die wel open voor bezwaar en beroep, bijvoorbeeld als het gaat om het verlagen van de maximum snelheid, het instellen van éénrichtingsverkeer, etc.

Kunt u aangeven wat u hebt gedaan om alle vertegenwoordigers van kernen voor de sessie (buurt bestuurt) uit te nodigen?
Alle besturen van de Buurt Bestuurt organisaties zijn uitgenodigd via de coordinator wijkgericht werken.  In het voorjaar van 2020 hebben twee gezamenlijke bijeenkomsten plaatsgevonden met de Buurt Bestuurt organisaties en we hebben met enkele Buurt Bestuurt organisaties – op hun verzoek – individuele gesprekken gehad. Recent hebben alle Buurt Bestuurt organisaties een uitnodiging ontvangen om het concept Mobiliteitsplan gezamenlijk te bespreken.

Hoe verhouden participatie en de inspraak die nu loopt zich?
In het participatieproces hebben we vooraf zoveel mogelijk informatie opgehaald om een goede Mobiliteitsvisie en  Mobiliteitsplan te kunnen maken. Bijvoorbeeld: bijeenkomsten met belanghebbenden, een enquête, inteviews, etc. Het inspraaktraject is bedoeld om te toetsen of we de informatie uit het participatieproces goed verwerkt hebben in de plannen. Uiteindelijk stelt de gemeenteraad het plan vast.

Is er een analyse waar de stijging van het aantal ongevallen binnen onze gemeente door veroorzaakt wordt?
De toename in het aantal ernstige ongevallen zien we vooral onder fietsers en in de hogere leeftijdscategorieën. De verklaring hierin ligt in de toename van het gebruik van de elektrische fiets. Daarnaast zien we dat afleiding (door bijvoorbeeld de mobiele telefoon) steeds meer ongevallen veroorzaakt. Beide trends zien we niet alleen in onze gemeente, maar is landelijk ook een trend. Dit betekent dat we het verkeersveiligheidsbeleid hier meer op zullen gaan richten.

Wat doet u om wegen echt af te waarderen. Een bordje van 30 helpt niet… en wat doe je met wegen waar je nu dertig zou mogen, maar de gemiddelde snelheid veel hoger ligt?
Een aantal wegen waar nu 50 km/u gereden mag worden kunnen zonder extra maatregelen een maximum snelheid krijgen van 30 km/u, bijvoorbeeld de Julianastraat in Vlijmen. Voor andere wegen, zoals de Admiraalsweg in Drunen, geldt dit niet. Deze weg zal daarom een nieuwe inrichting krijgen die past bij een maximum snelheid van 30 km/u.

Hoe worden maatregelen straks afgewogen. In het plan staat dat dat gebeurt op basis van de doelen. Maar is er een afwegingskader? En hoe wordt dat opgesteld?
De maatregelen worden afgewogen op basis van de mate waarin zij bijdragen aan de verschillende speerpunten van de Mobiliteitsvisie. Voor de uitvoeringsplanning wordt daarnaast ook gekeken naar reeds geplande werkzaamheden vanuit andere diciplines (zoals wegonderhoud en riolering) en beschikbaarheid van budgetten, en eventuele subsidiemogelijkheden.

Wat gebeurt er met onze projecten indien het GOL project geen doorgang vindt of anders wordt ingericht?
Dit Mobiliteitsplan is erop gebaseerd dat GOL doorgaat. Op het moment dat de Raad van State iets anders besluit bekijken we wat dat betekent voor het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan. Veel maatregelen – zoals het verkeersveiliger inrichten van schoolomgevingen – zullen dan wel gewoon kunnen worden uitgevoerd.

In het plan staat dat de Priemsteeg een fietsstraat moet worden. Gaat dit dan over de hele Priemsteeg?
Er wordt in ieder geval voorgesteld om de Priemsteeg tussen de Tuinbouwweg en de Groen van Prinstererlaan als fietsstraat in te richten. We onderzoeken nog of het wenselijk is om ook het deel van de Priemsteeg ten Noorden van de Tuinbouwweg zo in te richten.

Ga je duurzame deelmobiliteit op bedrijventerreinen ook toegankelijk maken voor inwoners?
Dat is wel ons (eind-)doel.

Ik ben niet bekend met de Mobiliteits enquête. Hoeveel bewoners zijn geënquêteerd?
Aan de enquête Mobiliteitsplan hebben circa 550 inwoners van gemeente Heusden deelgenomen.

Kunt u het rapport van de mobiliteitsenquete delen? Ik heb dit niet kunnen vinden bij de stukken.
De resultaten van de Mobiliteitsenquête staan in deze rapportage.

Is het Mobiliteitsplan kaderstellend voor het centrumplan?
Ja, met de nieuwe verkeerscirculatie in Vlijmen centrum dragen we bij aan het realiseren van een aantal speerpunten in de Mobiliteitsvisie.

Waaruit worden de 55 maatregelen betaald?
In de gemeentelijke begroting is structureel (jaarlijks) € 200.000,- beschikbaar om de maatregelen te financieren. Niet alle maatregelen worden in één keer uitgevoerd. In het uitvoeringsprogramma wordt een prioritering aangegeven, met een spreiding over de komende jaren. Voor een aantal maatregelen zal aanvullende financiering nodig zijn, bijvoorbeeld door werk met werk te maken in combinatie met andere diciplines of uit subsidies.

Verkeersluw centrum: waarom dan de keuze om er 3 supermarkten, een action en een Hema te vestigen?
Het doel is een levendig centrum. Dat betekent dat er wel winkels en horeca aanwezig zijn. Voorzienigen als een supermarkt, Action of HEMA zorgen ervoor dat het centrum aantrekkelijk is. Daarvoor is het belangrijk dat het centrum goed bereikbaar is (te voet, op de fiets, met de auto en het openbaar vervoer). Verkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn willen we zoveel mogelijk weren.

De Vlaemsche Hoeve is een wijk met veel kinderen. Hoe zien jullie de veiligheid straks voor je met de toename van vrachtverkeer en auto’s?
Alle maatregelen die we treffen zijn er op gericht om de verkeersveiligheid te verhogen: minder verkeer door de kernen, lagere maximum snelheden, etc. Als gevolg van GOL zal het aantal verkeersbewegingen op de Vlaemsche Hoeve toenemen. De maatregelen in de voorkeursvariant (5A) leiden niet tot een verdere toename van het verkeer in de Vlaemsche Hoeve. Nadat de gemeenteraad zich heeft uitgesproken over de voorkeursvariant zullen wij nagaan of de weg op onderdelen opnieuw ingericht moet worden om onveilige situaties te voorkomen.
Wat het vrachtverkeer betreft: in de voorkeursvariant 5A is bewust geen verbod voor vrachtverkeer opgenomen op de Kennedybrug omdat er een terechte zorg was dat vrachtverkeer afkomstig van de Oliemaat (laden en lossen winkels) via de Vlaemsche Hoeve terug zou gaan rijden naar de A59. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Door het verbod op vrachtverkeer op de Kennedybrug achterwege te laten zou vrachtverkeer vanuit het zuiden wel de Kennedybrug over kunnen steken en via de Vlaemsche Hoeve naar de Wolput kunnen rijden. Ook dit is niet de bedoeling. Vrachtverkeer met bestemming centrum wordt geacht vanaf de nieuwe rotonde aan de Vendreef via de Nassaulaan en de Tunnelweg naar de Wolput te rijden. Er zal nader worden onderzocht wat nodig is om dit te realiseren, ook in relatie tot de werking van navigatiesystemen.

Begrijp ik goed dat ook de burgemeester Hoefnagelstraat in het GVVP wordt meegenomen, hoe dan?
De Burgemeester Hoefnagelstraat wordt alleen genoemd omdat in variant 5A het éénrichtingsverkeer in de Vlaemsche Hoeve alleen geldt tussen de Burgemeester Hoefnagelstraat en de Wolput. Op de Burg Hoefnagesltraat zelf zijn geen maatregelen voorzien.

Waarom staat de voorkeursvariant 5a niet in de kwalificatielijst? Op deze manier kan er toch geen voorkeursvariant worden uitgesproken?
In de variantenstudie zijn 6 varianten vergeleken. Variant 5 scoorde daarvan het beste. Vervolgens is gekeken of deze variant nog verder te verbeteren viel, mede met het oog op de zorgen die wij vernamen uit de Vlaemsche Hoeve. Zo waren er zorgen dat het eenrichtingsverkeer voor veel mensen zou betekenen dat veel mensen uit de wijk onnodig moeten omrijden. Dit is opgelost door alleen het meest noordelijke deel van de Vlaemsche Hoeve als éénrichtingsverkeer in te stellen.

Wat het vrachtverkeer betreft. In de voorkeursvariant 5A is bewust geen verbod voor vrachtverkeer opgenomen op de Kennedybrug omdat er een terechte zorg was dat vrachtverkeer afkomstig van de Oliemaat (laden en lossen winkels) via de Vlaemsche Hoeve terug zou gaan rijden naar de A59. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
oor het verbod op vrachtverkeer op de Kennedybrug achterwege te laten zou vrachtverkeer vanuit het zuiden wel de Kennedybrug over kunnen steken en via de Vlaemsche Hoeve naar de Wolput kunnen rijden. Ook dit is niet de bedoeling. Vrachtverkeer met bestemming centrum wordt geacht vanaf de nieuwe rotonde aan de Vendreef via de Nassaulaan en de Tunnelweg naar de Wolput te rijden. Er zal nader worden onderzocht wat nodig is om dit te realiseren, ook in relatie tot de werking van navigatiesystemen.
De verder verbeterde variant 5 hebben wij de voorkeursvariant genoemd en aangemerkt als 5A en is aanvullend ook nog doorgerekend met het verkeersmodel.
eze werkwijze staat uitgelegd in de variantenstudie en het collegevoorstel, waarbij ook is aangegeven dat aanvullend op het voorkeursalternatief nagegaan zal worden hoe de situatie op de Kennedybrug verbeterd kan worden.

Waarom een op- en afrit (van Waalwijk komend en Den Bosch gaand) aan één zijde van de A59 ingepland (GOL), waarvan veel verkeer de Kennedybrug over moet?
Ook na realisatie van het GOL zijn er drie mogelijkheden om van de ene naar de andere kant van de A59 te komen. Rotonde Nieuwkuik/ Vlijmen met de Onsenoortsestraat onder de A59 naar de Wolput en andersom, de Tunnelweg en de Kennedybrug. De op- en afrit van de A59 bij de rotonde Nieuwkuik verschuift met het GOL in oostelijke richting ter hoogte van het bedrijventerrein aan de Parellelweg Oost. Dit is de uitkomst van een uitgebreide variantenstudie in het kader van het GOL. Uiteindelijk is hiervoor gekozen omdat dit, alles overziend, tot een betere verkeersafwikkeling op de rotonde Nieuwkuijk leidt en een betere verdeling van het verkeer op de A59 en onderliggend wegennet geeft.

Hoe ga je het vrachtverkeer bij het centrum krijgen (om bij te laten vullen)? Kan alleen maar via Kennedybrug dan toch?
Het is de bedoeling dat vrachtverkeer uit westelijke richting (A59 of Parallelweg) met bestemming centrum via de nieuwe rotonde aan de vendreef viade Nassaulaan, Tunnelweg en Wolput richting centrum rijdt. Het is niet de bedoeling dat dit vrachtverkeer via de route Vlaemsche Hoeve en (linksaf de Wolput) haar weg gaat zoeken naar het centrum. Er zal nader worden bekeken wat er nodig is om dit in goede banen te leiden, ook in relatie tot de werking van navigatiesystemen. Vrachtverkeer (laden / lossen) met bestemming Oliemaat kan wel gewoon. Gebruik maken van de Kennedybrug; dit is immers de kortste route het dorp in en uit.

Hoe moeten de bewoners van de vlaemsche hoeve nu nog naar het centrum?
Het éénrichtingsverkeer geldt niet voor voetgangers en fietsers. Voor langzaam verkeer wordt de route naar het centrum aantrekkelijker. Wanneer een inwoner van de Vlaemsche Hoeve met de auto naar het Plein wil zal hij of zij moeten rijden via de Heistraat. De parkeerplaats bij de Oliemaat blijft gewoon bereikbaar en lijkt in dat geval de meest voor de hand liggende plek om te parkeren.

Hoeveel vrachtauto's komen in deze variant (5A) over de Vlaemsche Hoeve als die naar het plein moeten?
In variant 5A is het niet mogelijk om vanuit de Vlaemsche Hoeve rechtsaf naar het Plein te rijden. Het is niet de bedoeling dat vrachtverkeer komend vanuit het zuiden met bestemming Plein via de Vlaemsche Hoeve haar weg richting Plein gaat zoeken. Dit vrachtverkeer wordt geacht om via de nieuwe rotonde aan de vendreef via de Nassaulaan, Tunnelweg en Wolput richting centrum te rijden. Er zal nader worden bekeken wat er nodig is om dit in goede banen te leiden, ook in relatie tot de werking van navigatiesystemen.

Variant 5A: Schout Lieshoutstraat vormt hier samen met de Vlaemsche Hoeve een 'mini' rotonde waarbij verkeer komt en gaat via de Schout Martinistraat en Burgemeester van de Venstraat? Komt niet al het verkeer in de burgemeesterwijken?
In principe is dit een situatie die inderdaad kan ontstaan als gevolg van het GOL. Dit verdient dan ook aandacht. Het is nadrukkelijk niet de opzet van de voorkeursvariant om te stimuleren  dat verkeer met bestemming burgemeesterswijk / omgeving die Heygrave vanaf de Vlaemsche Hoeve via de Schout Lieshoutstraat “binnendoor” via de Schout Martinistraat (of omgekeerd richting A59) te laten rijden. Dit verkeer wordt geacht om aan het einde van de Vlaemsche Hoeve linksaf en via de Wolput huiswaarts te rijden. Richting A59 rijdt dit verkeer via de Wolput en Sint Catharinastraat.

Aanvullend op de voorkeursvariant kunnen er afspraken gemaakt worden hoe dit het beste geborgd kan worden.

Hoe wordt voorkomen dat de Schout Lieshoutstraat wordt gebruikt als sluiproute naar Die Heygrave?
Er van uitgaande dat met Die Heygrave ook het verkeer van en naar de Burgermeesterswijk wordt bedoeld klopt het dat als gevolg van het GOL deze situatie kan onstaan. Dat is niet wenselijk en verdient dan ook aandacht. Het is nadrukkelijk niet de opzet van de voorkeursvariant om te stimuleren  dat verkeer met bestemming burgemeesterswijk / omgeving die Heygrave vanaf de Vlaemsche Hoeve via de Schout Lieshoutstraat “binnendoor” via de Schout Martinistraat (of omgekeerd richting A59) te laten rijden. Dit verkeer wordt geacht om aan het einde van de Vlaemsche Hoeve linksaf en via de Wolput huiswaarts te rijden. Richting A59 rijdt dit verkeer via de Wolput en Sint Catharinastraat. Aanvullend op de voorkeursvariant kunnen er afspraken gemaakt worden hoe dit het beste geborgd kan worden.

Fijnstof op Vlaemsche Hoeve is nu al groot, dit wordt alleen maar groter toch?
Als gevolg van GOL zal naar verwachting het aantal verkeersbewegingen op de Vlaemsche Hoeve toenemen. Met de maatregelen uit variant 5A zorgen we ervoor dat er minder doorgaand verkeer door de Vlaemsche Hoeve zal rijden. De maatregelen uit variant 5A hebben daarom geen invloed op de fijnstofuitstoot ten opzicht van de situatie na invoering van de GOL-maatregelen.

Als je het centrum verkeersluw maakt, wordt het centrum automatisch ondernemersluw en krijg je dus leegstand in het centrum?
Het centrum blijft gewoon bereikbaar: lopend, fietsend én met de auto. De maatregelen die het centrum verkeersluw moeten maken zijn gericht op het weren van doorgaand verkeer. De doorrekeningen laten zien dat het op het Plein als gevolg van de voorkeursvariant rustiger wordt. Verkeer dat deze route alleen gebruikt om elders te komen wordt dus effectief omgeleid. Juist een verkeersluwer centrum maakt het aantrekkelijk voor mensen om hier te gaan winkelen of recreëren en hier wandelend en fietsend naar toe te komen.

Meer verkeer door de achterstraat leidt tot meer gevaar voor schoolgaande kinderen. Staat haaks op de speerpunten. Hoe is hier naar gekeken?
Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat variant 5A tot meer verkeer op de Achterstraat leidt. Door het instellen van éénrichtingsverkeer in de Karrestraat wordt voorkomen dat verkeer vanuit het zuiden z’n weg gaat vinden via de Vlaemsche Hoeve, Karrestraat en Achterstraat.

 

 

 

 

 

De veel gestelde vragen voorafgaande aan de informatiesessie Mobiliteitsplan op 25 februari, leest u hier met de antwoorden. 

Waarom is de gemeente al plannen aan het maken voor verkeer in Heusden met als basis de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat/GOL (Centrum Vlijmen, GVVP en Vijfhoevenlaan), terwijl de GOL plannen nog niet definitief zijn?
Dat lijkt inderdaad voorbarig. We zijn in afwachting van de uitspraak van de Raad van State over de GOL-plannen. Als de GOL-plannen van de Raad van State niet aangepast hoeven te worden, gaat de aannemer echter vrijwel direct aan de slag met de uitvoering. En als de aannemer klaar is, moeten werkzaamheden op aansluitende wegen natuurlijk ook gereed zijn. Vandaar dat we daar nu al plannen voor maken zodat we op tijd klaar kunnen zijn en er geen onnodige vertraging of overlast ontstaat.

We zijn in afwachting van de uitspraak van de Raad van State voor de GOL-plannen; wat als de GOL-plannen aangepast zouden moeten worden? Wat zijn dan de gevolgen voor plan verkeer vlijmen, vijfhoevenlaan en GVVP/Mobiliteitsplan? Gaat dan alles van tafel en moet er opnieuw begonnen worden? 
De GOL-plannen bepalen in grote lijn de toekomstige hoofdstructuur van het verkeer. Als de Raad van State de plannen geheel of gedeeltelijk afkeurt, moet bezien worden hoe de GOL-plannen aangepast moet worden. Vanzelfsprekend nemen we dan ook geen besluiten over plannen die het GOL-plan als uitgangspunt nemen. De besluitvorming over de verkeerscirculatie in het centrum van Vlijmen, de inrichting van de Vijfhoevenlaan en het GVVP wordt dan ook uitgesteld

Er zijn drie inwonersparticipatietrajecten voor verkeer: verkeer centrum Vlijmen, GVVP, Vijfhoevenlaan. Wat doet de gemeente precies met de inbreng van inwoners? 
Ieders inbreng is belangrijk en zal mee worden genomen. Daarom vinden we het ook belangrijk dat iedereen zijn mening en ideeën laat horen. Natuurlijk kijken we extra naar de inbreng van inwoners die direct gevolgen hebben van een maatregel, bijvoorbeeld in de vorm van bereikbaarheid, geluid en trillingen. Maar andere inwoners kunnen ook gevolgen ervaren. Gevolgen die op algemeen niveau misschien als minder belangrijk worden beschouwd, maar voor die specifieke inwoner wel belangrijk zijn. Bij alle inbreng die we ontvangen zullen we dan ook kijken naar de balans tussen algemeen belang en individueel belang. We kunnen het nooit iedereen naar de zin maken, maar we proberen wel oplossingen te vinden die voor het merendeel van de betrokkenen positieve gevolgen heeft.

Wat betekent dit voor de inwoners die in één deeltraject actieve inbreng hadden?
Die inbreng wordt meegenomen en vastgelegd, zodat kan worden gevolgd wat we met die inbreng doen.

De inwoner die meedacht bij plan verkeer centrum vlijmen: kan het dat zijn inbreng nu 'ondergesneeuwd' wordt door anderen die inspraakreacties indienen bij het GVVP?
Het GVVP gaat inderdaad over de verkeerssituatie van heel de gemeente. Daarbij komen meerdere verkeerssituaties aan de orde. Het plan verkeer centrum Vlijmen is daarvan onderdeel. De daarop ingebrachte reacties sneeuwen niet onder, maar zullen worden meegenomen als inbreng voor dat specifieke onderdeel. Wel zal deze inbreng ook bekeken worden in relatie tot verkeerssituaties buiten het centrum van Vlijmen en de inbreng die daarop wordt ontvangen.

Sommige inwoners herinneren zich dat er jaren geleden ook meegedacht is over de herinrichting van verkeer (zoals Vijfhoevenlaan); wat is daarmee gedaan?
Die input nemen we mee, maar het is ook belangrijk te beseffen dat de huidige situatie maatgevend is. Er kan sprake zijn van gewijzigde inzichten en van gewijzigd beleid, die kunnen leiden tot andere oplossingen.

GVVP Mobiliteitsplan: wat is het uitvoeringsprogramma?  
Het uitvoeringsprogramma volgt 1 op 1 uit de ambities en doelstellingen van het mobiliteitsplan. Het gaat daarbij vooral om de prioritering van maatregelen, want we kunnen niet alles in 1 keer doen. Het uitvoeringsprogramma wordt vastgesteld door het college en voorgelegd aan de gemeenteraad omdat het uitvoeringsprogramma feitelijk de invulling is van de stelpost die in de begroting is opgenomen voor verkeersmaatregelen. Het uitvoeringsprogramma wordt niet ter inzage gelegd.

In hoeverre kan er bezwaar gemaakt worden tegen besluiten verkeer: GVVP/Mobiliteitsplan (verkeer centrum Vlijmen)?
Het mobiliteitsplan (deel 2 van het GVVP) wordt ter inzage gelegd. Mensen kunnen daarop hun reactie geven. Die worden verwerkt in een inspraaknota die bij het voorstel aan de Raad wordt gevoegd. De Raad stelt uiteindelijk het Mobiliteitsplan vast. Als het voor de uitvoering van maatregelen nodig is om verkeersbesluiten te nemen doorlopen die ook het reguliere besluitvormingsproces.

In de variantenstudie voor centrum Vlijmen wordt alleen verwezen naar de referentiesituatie, maar wat is eigenlijk de huidige situatie?
De tabel uit de variantenstudie is aangevuld met een kolom waarin de huidige verkeersintensiteiten staan. Deze tabel vindt u hier.

Welk plan wordt bedoeld met "opwaardering van het centrum Vlijmen" (punt 6.1 topic C)?
Na uitvoering van de GOL maatregelen zal het rustiger worden op het Plein en De Akker. Deze wegen kunnen we dan een nieuwe inrichting geven die beter past bij het centrum en meer ruimte geeft aan fietsers en voetgangers. Het voorstel voor het nieuwe verkeersplan Vlijmen helpt om de hoeveelheid verkeer in het centrum te verminderen en zo deze opwaardering van het centrum mogelijk te maken.

In het plan wordt gesproken over de ontwikkeling van 1.600 woningen in Geerpark en De Grassen). In welke periode worden deze woningen gebouwd?
De nieuwe woonwijk Geerpark wordt in de periode tot en met 2025 afgemaakt. De precieze planning voor de Grassen is nog niet bekend, maar zal globaal tot 2030 duren.

In paragraaf 6.3.4. staat dat is gesproken met ondernemers in (onder andere) centrum Vlijmen. Met wie is gesproken?
Paragraaf 6.3.4 gaat over de Centrum Actieplannen van Drunen, Vliedberg, Vlijmen en Heusden Vesting. Deze plannen staan op de website van gemeente Heusden, onder het ‘Ondernemers - Detailhandel’. Hierin kunt u ook lezen welke ondernemers betrokken zijn geweest bij het opstellen van het plan, zie daarvoor bijlage 1. In de Centrum Actieplannen staan veel concrete punten op het gebied van mobiliteit die we hebben overgenomen in het Mobiliteitsplan.

In paragraaf 6.4 staat te lezen "we verwachten dat een aantal van deze ontwikkelingen worden versneld......" Wat precies is dan de verwachting?
Paragraaf 6.4 geeft een beeld van de te verwachten ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Dit is geen gemeentelijk beleid, maar een algemene (autonome) ontwikkeling waar we in ons beleid rekening mee houden. De passage die u aanhaalt gaat over de ontwikkelingen waarvan we verwachten dat de sneller zullen gaan als gevolg van de corona maatregelen, Wat die verwachting is staat omschreven in de betreffende paragraaf:
We verwachten bijvoorbeeld dat mensen als gevolg van de coronamaatregelen meer gebruik gaan maken van de elektrische fiets omdat er een recordaantal elektrische fietsen verkocht is in het afgelopen jaar. Ook verwachten we dat mensen vaker op afstand gaan werken en vergaderen omdat iedereen daar nu de faciliteiten voor heeft en dit veel meer gewend is.

In paragraaf 7.1 staan streefwaarde genoemd. Wat zijn nu de cijfers voor onze wijk de Vlaemsche Hoeve en voor de gemeente als geheel? Hoe gaan deze streefwaarden gemeenten worden?
We monitoren de cijfers op gemeenteniveau en niet op wijkniveau. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma is dat we een monitoringsprogramma opstellen om de steefwaarden te monitoren. We beginnen met een basismeting op basis waarvan we de streefwaarden kunnen omzetten in absolute aantallen.

Hoe verhouden de streefwaarden uit paragraaf 7.1 zich tot de het het laden lossen probleem uit paragraaf 6.3.4?
Het verbeteren van het laden en lossen is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten en de overlast van het laden en lossen te verkleinen.

Wat houdt het criterium ‘moet aansluiten bij GOL’ concreet in?
De GOL plannen gaan uit van een hoofdstructuur, waarbij bewust gekozen is voor een oostenlijker gelegen op- en afrit (43). Hiervoor is gekozen omdat anders de rotonde bij Nieuwkuijk te veel verkeer krijgt en daardoor verstopt raakt. Als oprit 43 minder goed bereikbaar is, gaat er meer verkeer over de rotonde bij Nieuwkuijk, die daardoor dan toch weer meer belast wordt.

Wat is het wegingcoëfficiënt van de afzonderlijke criteria bij de keuze van de voorkeursvariant, of tellen alle criteria even zwaar?
In het Mobiliteitsplan is wel een weging aangegeven. Maar deze afwegingstabel is geen exacte wetenschap. Met de scores geven we een beeld wat de afweging is geweest tussen de varianten per criterium.

Wie hebben deelgenomen aan de expertgroep?
Beleidsmedewerkers van gemeente Heusden, externe adviseurs en bestuurders.

Op welke wijze is de gemeenteraad betrokken geweest bij de opstelling van de set criteria en de weging van de criteria?
De gemeenteraad heeft de Mobiliteitsvisie vastgesteld, waarin de de genoemde criteria als speerpunten zijn opgenomen. De afweging van de varianten wordt nog aan de gemeenteraad voorgelegd, waarbij ook het resultaat van de inspraakperiode wordt meegenomen.

Het verkeer in heel Vlijmen zal beïnvloed worden door de keuze van de variant voor het centrum. Waarom ontbreken de cijfers voor de hoofdwegen:  Wolput-oost, Van Leeuwenhoeklaan en Vijfhoevenlaan?
In de tabel in de variantenstudie zijn opgenomen: Wolput West (tussen de Statie en Burg. Zwaansweg) en de Groen van Prinstererlaan (tussen Priemsteeg en Thorbeckeplein). Wolput West is ‘worst case’ voor het hele wegvak tussen Groen van Prinstererlaan en Plein. Groen van Prinstererlaan is ‘worst case’ voor het hele wegvak tussen Wolput en Mommersteeg. De Vijfhoevenlaan is niet opgenomen in het overzicht omdat de varianten daar nauwelijks effect hebben.

Het doel van de GOL-plannen is de kern van Vlijmen autoluw te maken. Wat betekent ‘autoluw‘concreet in cijfers uitgedrukt?
Autoluw betekent in dit geval: goed bereikbaar blijven, met zo min mogelijk doorgaand verkeer.

Is de kern (zie GOL) van Vlijmen gelijk aan het centrum van Vlijmen? Welke straten worden gerekend tot  het centrum van Vlijmen?
Met de kern wordt de gehele bebouwde kom van Vlijmen bedoeld. Met ‘het centrum’ bedoelen we de wegen direct rondom de winkels en horeca.

Wordt de Kennedybrug:
- Volledig afgesloten voor vrachtverkeer?
- Open voor vrachtverkeer uit het ‘dorp‘?
- Of moet het definitieve besluit hierover nog genomen worden?

In variant 5A blijft de Kennedybrug volledig open voor vrachtverkeer. In de nadere studie naar een veilige oversteek van de A59 voor fietsers wordt de afweging meegenomen om de Kennedybrug al dan niet voor vrachtverkeer af te sluiten.

Het budget van de mitigerende maatregelen als gevolg van de GOL-plannen is vastgesteld op 2,5 miljoen. De gemeenteraad heeft bij de goedkeuring van de GOL-plannen aangegeven dat dit waarschijnlijk te weinig zal zijn om alle noodzakelijke mitigerende maatregelen in dit kader te realiseren.  Besloten is toen dat de kosten van alle noodzakelijke mitigerende maatregelen boven de 2,5 miljoen ten laste gebracht zullen worden van het GVVP –budget. Blijft dit besluit van toepassing of worden noodzakelijke mitigerende maatregelen uitgesteld indien budgettaire problemen ontstaan?
Deze vraag volgt uit de vooralsnog hypothetische situatie dat budgetten ontoereikend zijn. Als die situatie zich voordoet is het aan de gemeenteraad te besluiten hoe hier mee om te gaan. De huidige verkenning en uitwerking van de mitigerende maatregelen vindt plaats binnen de kaders die de raad heeft gesteld.