Tip: spoel de youtube-film verder tot aan het einde van de aftelklok van 8 minuten. Vanaf dat punt start de sessie.
Terugblik op informatiesessie 

Mobiliteitsplan: tweede fase van Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP)
Concept Mobiliteitsplan GVVP 
> Variantenstudie verkeer centrum Vlijmen

Een prettige en veilige leefomgeving, waar jongeren zonder gevaar naar sportclub en school fietsen en oudere mensen met gemak gebruik maken van het openbaar vervoer. Met begrijpelijke verkeerssituaties en een goed onderhouden en kwalitatief robuuste infrastructuur. Deze en andere speerpunten op gebied van verkeer zijn uitgewerkt in het Mobiliteitsplan. Dit plan is de tweede stap op weg naar een Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP). Een plan dat tot stand is gekomen dankzij waardevolle inbreng van inwoners en belangengroepen.

Hierin schetsen we het toekomstbeeld van hoe onze gemeente er in 2030 uit ziet op het gebied van mobiliteit: een omgeving die helpt om in beweging te blijven zodat mensen langer gezond en vitaal blijven. Een groene en duurzame omgeving die goed en veilig te bereiken is en waar mensen ontspanning vinden. Ruimte voor ondernemerschap door het beter bereikbaar maken van bedrijventerreinen met de fiets en openbaar vervoer. 

Verkeer Centrum Vlijmen
Belangrijk concreet onderdeel van het Mobiliteitsplan/GVVP is de voorgenomen nieuwe verkeerssituatie in en rond het centrum van Vlijmen. Als de op- en afrit van en naar de A59 verdwijnt, zal doorgaand verkeer niet meer door het centrum gaan. Hiervoor moet Raad van State eerst nog groen licht geven voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. Ook over de verkeersituatie in het centrum van Vlijmen gaven inwoners vorig jaar hun mening. Het resultaat is deze voorgenomen verkeerssituatie:

  • Nieuwe locatie op- en afrit 43 (onderdeel GOL)
  • Nieuwe parallelweg en rotonde zuidzijde A59 (onderdeel GOL)
  • Snelfietsroute Waalwijk – ’s-Hertogenbosch (onderdeel GOL)
  • Eénrichtingsverkeer in St. Catharinastraat, De Akker (Oost) en de Karrestraat
  • Eénrichtingsverkeer in de Vlaemsche Hoeve tussen Wolput en Burgemeester Hoefnagelstraat
  • Verplichte rijrichting linksaf vanuit Vlaemsche Hoeve naar de Wolput
  • Inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer Oliemaat

Meer informatie en reageren
Het college heeft op 2 februari 2021 ingestemd met het concept Mobiliteitsplan. Het concept Mobiliteitsplan - inclusief Variantenstudie verkeer centrum Vlijmen - lag  van 10 februari gedurende 6 weken (t/m 24 maart 2021) ter inzage in het gemeentehuis in Vlijmen. 

Meer informatie over concept Mobiliteitsplan/GVVP
> Meer informatie over Verkeer centrum Vlijmen

Inspraakreactie 
Belanghebbenden konden van 10 februari t/m 24 maart 2021 een inspraakreactie indienen. Ook over de verkeerssituatie in het centrum van Vlijmen was gedurende deze periode nog inspraak mogelijk.

Vervolg
Vanaf 25 maart worden de inspraakreacties verwerkt in het Mobiliteitsplan. De keuzes in het Mobiliteitsplan kunnen deels niet los worden gezien van de realisatie van de GOL. Daarom zal het Mobiliteitsplan pas aan de gemeenteraad voorgelegd worden nadat de uitspraak van de Raad van State over GOL bekend is. Vooralsnog is de verwachting dat dit kan in de raadsvergadering van 18 mei 2021.