Parkeren

Ik heb een parkeerprobleem

Bij het beoordelen van een parkeerprobleem in een wijk hanteren we de 100 meter-norm. Kun je jouw auto niet binnen een straal van 100 meter parkeren? Dan is er sprake van een parkeerprobleem. We bekijken dan of er een oplossing tegen redelijke kosten mogelijk is. 

Ervaar je parkeerproblemen? Meld dit bij de gemeente via de contactpagina of telefonisch op (073) 513 17 89.

Er staat vaak een auto voor mijn uitrit

Parkeren voor een inrit of een uitrit is niet toegestaan. Soms is dit niet altijd even duidelijk. Vaak krijgt de gemeente de vraag of er een kruis op de weg geschilderd kan worden. Een kruis op de weg schilderen is niet bepaald fraai. Daarom werken we daar meestal niet aan mee. Je kunt natuurlijk altijd op je eigen perceel een bordje plaatsen met het opschrift 'Uitrit vrij laten' of iets van dezelfde strekking. 

Als de uitrit duidelijk herkenbaar is en er wordt toch geparkeerd, dan kun je contact opnemen met de politie op telefoonnummer 0900 - 88 44.

Hoelang mag een kampeermiddel of caravan geparkeerd staan?

Binnen de bebouwde kom mogen kampeermiddelen (caravans, campers of vergelijkbare voertuigen) en aanhangers niet langer dan 3 dagen achtereen parkeren op de openbare weg.

Mag ik een voertuig parkeren om reclame te maken?

Het is niet toegestaan voertuigen te parkeren met daarop reclame, met als enige doel handelsreclame te maken. Een bedrijfsbusje met daarop de naam van het bedrijf waar je werkt, mag je op de openbare weg parkeren, mits de bedrijf bus niet langer is dan 6 meter en/of hoger dan 2,4 meter.

Mag ik een vrachtauto of werkbus parkeren in de straat?

Binnen de bebouwde kom is het niet toegestaan voertuigen te parkeren langer dan 6 meter en/of hoger dan 2,4 meter. Je mag een vrachtwagen wel parkeren op het parkeerterrein aan de Bakkersdam in Heusden, aan de Spoorlaan in Drunen en ten oosten van de Venbroekstraat in Nieuwkuijk.

Steeds meer mensen rijden elektrisch. Dit steunen we in de gemeente Heusden. We willen er daarom voor zorgen dat het aanbod van laadpunten goed aansluit bij de laadbehoefte en het laadgedrag. Op deze pagina vind je meer informatie over de laadpunten in Heusden.

Oplaadpunten in Heusden

In de gemeente zijn er op dit moment ongeveer 220 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. In 2022 en 2023 zijn er zo’n 130 laadpunten bijgekomen. Wil je weten waar laadpalen staan? Kijk dan bijvoorbeeld op www.oplaadpalen.nl(Verwijst naar een externe website)
We verwachten in 2030 ongeveer 900 laadpunten nodig te hebben in Heusden. We zijn dus al een eind op weg, maar er moeten er nog een boel bij komen.

Laadpaal in de buurt

Rijd je elektrisch en zijn er te weinig laadpalen in de buurt? Dan kun je bij Vattenfall een openbare laadpaal aanvragen. Meer informatie hierover vind je op de website van Vattenfall(Verwijst naar een externe website). Hiervoor moet je wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je kunt op eigen terrein geen laadpunt maken
  • Binnen 300m loopafstand zijn er geen of niet voldoende laadpalen beschikbaar
  • Je bent (bijna)  in bezit van een elektrische of hybride auto

Laadpunt op eigen terrein

Heb je een oprit, dan is een laadpunt op eigen terrein het beste voor iedereen. Het voorkomt extra druk op de openbare parkeerplaatsen. Voor jezelf is laden op eigen terrein gemakkelijker en in combinatie met eigen zonnepanelen vaak ook nog goedkoper. 
Is je parkeerplaats onderdeel van een Vereniging van Eigenaren (VvE)? Kijk dan op de website van VvE Laden(Verwijst naar een externe website) voor informatie over het maken van een laadpunt. Voor VvE’s, woonverenigingen en woningcorporaties is er een landelijke subsidie voor advies over het plaatsen van oplaadpunten. Meer informatie vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)(Verwijst naar een externe website).

Veel gestelde vragen

Wat moet ik doen bij een storing op een openbare laadpaal?

Bel het storingsnummer op de laadpaal. De storing wordt dan zo snel mogelijk verholpen. Wanneer een laadpaal langere tijd storing heeft, dan kun je dit melden bij de gemeente via de BuitenBeter-app(Verwijst naar een externe website), via deze website(Verwijst naar een externe website) of door te bellen met (073)-513 1789.

Waarom is er maar één vak gereserveerd voor opladen na de plaatsing van de openbare laadpaal en niet twee?

Wanneer een laadpaal niet veel wordt gebruikt, is het niet nodig om beide vakken te reserveren. Door één vak te reserveren wordt de parkeerdruk niet onnodig verhoogd. Wanneer Vattenfall ziet dat er voldoende laadbehoefte is, wordt ook de tweede plek/aansluiting geactiveerd. Merk je dat de laadpaal steeds bezet is, dan kun je dit melden bij Vattenfall of bij de gemeente vvia de BuitenBeter-app(Verwijst naar een externe website), via via deze website(Verwijst naar een externe website) of door te bellen met (073)-513 1789.

Voor wie is de openbare laadpaal?

De laadpaal kan door iedereen gebruikt worden die elektrisch rijdt. Wij vragen inwoners met parkeergelegenheid op eigen terrein een eigen laadvoorziening te maken. Dit is vaak voordeliger en voorkomt dat onnodig openbare laadplekken worden bezet.

Krijg ik een gereserveerde parkeerplaats bij een laadpaal?

Nee, alle laadpalen in de openbare ruimte zijn door iedereen te gebruiken. Het verkeersbord geeft aan welke parkeervakken er gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische auto’s.

Heb ik ook een parkeervergunning nodig op een parkeerplaats met laadpaal?

Ja, als de parkeerplaats zich bevindt in een vergunningszone, dan heb je gewoon een parkeervergunning nodig. Dit geldt ook voor zones waar betaald parkeren van toepassing is. 

Mag ik vanuit mijn woning een laadkabel leggen naar een openbare parkeerplek?

Nee, dit is een obstakel voor slechtzienden en mensen die slecht ter been zijn. Vanwege het risico op struikelgevaar is een snoer over de stoep daarom niet toegestaan. Je riskeert een boete wanneer je dit wel doet.

Ik ben het niet eens met een locatie, wat kan ik doen?

De gemeente neemt een verkeersbesluit. Dit wordt gepubliceerd op www.officielebekendmakingen.nl(Verwijst naar een externe website) en op onze infopagina Nu & Morgen in Weekblad Heusden. De Nu & Morgen verschijnt iedere woensdag ook op www.heusden.nl en via onze sociale media. Na publicatie staat het besluit zes weken open voor bezwaar. Wanneer er in die zes weken geen bezwaar is gemaakt, wordt de locatie vastgesteld en de laadpaal geplaatst.

Geeft de gemeente subsidies voor een laadpaal op eigen terrein?

Nee, de gemeente geeft geen subsidies voor het plaatsen van een laadpunt op eigen terrein. 

Heb je een andere vraag over laadpalen?

Stuur deze dan via deze website(Verwijst naar een externe website) of bel met (073) 513 1789.