Afvalpas

Je hebt je afvalpas nodig om je zakken restafval in de ondergrondse container te kunnen storten en voor toegang op de milieustraat. De afvalpas is verbonden aan je woonadres en moet je dus achterlaten als je verhuist. Ben je je afvalpas kwijt, is hij defect of is er in je nieuwe woning geen pas achtergelaten door de vorige bewoners? Vraag dan je nieuwe afvalpas onderaan deze pagina digitaal aan. Je moet hiervoor inloggen met DigiD. Een nieuwe pas aanvragen bij verlies kost geld.  Dit kun je betalen via iDeal of via creditcard. Heb je geen DigiD of kunt je niet betalen via IDeal of creditcard? Maak dan een afspraak om in het gemeentehuis in Vlijmen een nieuwe pas aan te vragen. Klik hier om een afspraak maken. Je betaalt dan aan de balie.

Is je afvalpas defect? Geef dan tijdens de aanvraag het oude pasnummer op. Deze afvalpas wordt dan geblokkeerd nadat de aanvraag is verzonden naar de Afvalstoffendienst. Je nieuwe pas is gratis als het defect niet is ontstaan door oneigenlijk handelen (bijvoorbeeld buigen of doorboren van de pas).

Ga je in een nieuwbouwwoning wonen, dan kun je ook digitaal een afvalpas aanvragen voor de ondergrondse container. De eerste afvalpas die je aanvraagt, is gratis.

De nieuwe geactiveerde pas wordt binnen drie tot vijf werkdagen opgestuurd door de Afvalstoffendienst 's-Hertogenbosch.

Kan ik een tweede toegangspas voor de ondergrondse container krijgen?
Nee, dit is niet mogelijk. Per huishouden wordt 1 pas verstrekt. Dit doen we om de kosten zo laag mogelijk te houden (ieder extra pasje kost geld) en om eventueel misbruik te voorkomen (bijvoorbeeld oneigenlijk gebruik door bedrijven).

Aanvullende informatie bij vermissing afvalpas
Op het moment dat je een nieuwe afvalpas aanvraagt in verband met vermissing blokkeert je oude afvalpas waardoor deze niet meer gebruikt kan worden. Indien door derden oneigenlijk gebruik is gemaakt van jouw afvalpas, ten tijde van de vermissing, zijn wij toch genoodzaakt deze inworpen aan jou door te belasten.

Hoort de toegangspas bij mijn woning of bij mezelf?
Het pasje hoort bij de woning. Als je gaat verhuizen, moet je het pasje dus achterlaten.

Heb je vragen over de digitale aanvraag van de pas voor de ondergrondse container dan kun je contact opnemen met de gemeente Heusden, telefoon (073) 513 17 89.

Waarvoor worden de gegevens van de afvalpas gebruikt?
De afvalpas is gekoppeld aan een adres. Het aantal inworpen in de ondergrondse container voor restafval bepaalt mede de hoogte van het variabele deel van je afvalstoffenheffing. Zie ook https://www.heusden.nl/inwoners/afval/afvalkosten/.
Daarnaast heeft de gemeente ook een controlebevoegdheid op het correct aanbieden van afval. De aanbied- en adresgegevens kunnen daarom ook door de gemeente gebruikt worden om met de zogenaamde ‘nulaanbieders’ (inwoners die nooit restafval aanbieden) en veelaanbieders (inwoners die veel vaker dan gemiddeld restafval aanbieden) in gesprek te gaan.

Levertijden
De nieuwe geactiveerde pas wordt binnen drie tot vijf werkdagen opgestuurd door de Afvalstoffendienst 's-Hertogenbosch.

Container(s)

Na het indienen van je aanvraag voor een nieuwe container wordt deze binnen acht werkdagen bezorgd op het nieuwe woonadres. Je hoeft daarvoor niet thuis te blijven.

Afvalpas aanvragen

Laatst bijgewerkt op: 28-12-2023