Nederlandse identiteitskaart

Een identiteitskaart is een officieel legitimatiebewijs. Ook kunt u ermee reizen naar een aantal landen die vermeld staan op de website van de Rijksoverheid.

U moet uw identiteitskaart persoonlijk aanvragen (en ophalen) aan de balie in het gemeentehuis in Vlijmen. Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw kind? Dan is het nodig dat uw kind erbij is als u het document komt aanvragen en ophalen. U kunt hiervoor een afspraak maken. Voor kinderen onder de 12 jaar is toestemming nodig.

Meenemen
Neem het volgende mee als u een identiteitskaart komt aanvragen:

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als ze zijn verlopen;

  • Een kleurenpasfoto die voldoet aan de vereisten. Uw fotograaf kent de regels of kijk op de website van de Rijksoverheid;

  • Voor kinderen jonger dan 12 jaar: een ingevuld en ondertekend toestemmingsformulier en een legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Bij de aanvraag moet minimaal één ouder/gezaghebbende en het kind aanwezig zijn. Dit geldt ook voor het ophalen.
    Indien u digitaal toestemming geeft m.b.v. DigiD hoeft u het formulier niet uit te printen. Dit formulier hebben wij dan al digitaal in ons bezit. De ouder die meekomt kan op het moment van de aanvraag de schriftelijke toestemming geven;

  • Geld of pinpas. U betaalt bij de aanvraag.

Als uw identiteitskaart gestolen of verloren is, doe dan aangifte bij de gemeente en neem een ander geldig legitimatiebewijs mee (indien aanwezig).

Levertijd
U kunt uw identiteitskaart 5 werkdagen nadat u het heeft aangevraagd, persoonlijk ophalen. Dit kan tot uiterlijk 3 maanden nadat u het heeft aangevraagd. Bij een spoedprocedure is de identiteitskaart binnen 1 à 2 werkdagen klaar, mits de aanvraag vóór 14.00 uur is ingediend.

Lichamelijke of geestelijke beperking?
Bent u door een lichamelijke of geestelijke beperking niet in staat om uw reisdocument persoonlijk aan te vragen, dan kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen om uw aanvraag in behandeling te nemen. Neem hiervoor telefonisch contact op met de gemeente via 073 5131789.

Kwijt of gestolen?
Als u uw Nederlandse identiteitskaart bent kwijtgeraakt, doet u persoonlijk aangifte bij de gemeente. Is de houder van het vermiste document jonger dan 18 jaar, dan doet een ouder of gezaghebbende dit. Vermiste buitenlandse reisdocumenten geeft u bij de politie aan en niet bij de gemeente.

Vindt u, of iemand anders, uw identiteitskaart weer terug, dan moet u deze altijd inleveren bij de gemeente. Dit identiteitskaart is niet meer geldig en wordt vernietigd. Dit laatste is wettelijk verplicht om misbruik tegen te gaan.
U dient een nieuw reisdocument aan te vragen.

Reizen met kinderen
Reist u met een minderjarig kind (tot 18 jaar) naar het buitenland met het vliegtuig, auto, trein of boot? Dan dient u rekening te houden met extra controles aan de grenzen. De belangrijkste vraag is of er toestemming is gegeven door de achterblijvende ouder(s) met wettelijk gezag over de minderjarige. Kijk voor meer informatie op de website van het Ministerie van Defensie.

Toelichting kosten

Kosten

Aanvrager 18 jaar of ouder;

10 jaar geldig

Identiteitskaart

50,65 euro

Toeslag voor spoedaanvraag

47,55 extra

Aanvrager jonger dan 18 jaar;

5 jaar geldig

Identiteitskaart

28,60 euro (5 jaar geldig)

Toeslag voor spoedaanvraag

47,55 euro extra

U betaalt bij de aanvraag. U kunt bij ons pinnen.

Uitvoeringsinstantie

Uitgelicht